Archive for May, 2010

Glitterbug-Coverstory in DJ Broadcast!!!

Friday, May 28th, 2010

The dutch electronic music magazine DJ Broadcast did a really crazy project in the fantastic Off Centre Festival that we had the joy and honor to play at: they produced their next issue in 24 hours, inside the festival facilities of the Melkweg. And we were lucky enough to be the cover story of the magazine!

You can download a full PDF copy of the magazine here, or just read through the JPGs below if you understand dutch…

djb_24-glitterbug_Coverstory_01

djb_24-glitterbug_Coverstory_02

djb_24-glitterbug_Coverstory_03

One hour Glitterbug-feature on bln.fm…

Monday, May 24th, 2010

Our friends at bln.fm had me over for a long studio talk about me, my current album and projects, as well as a lot of personal things. So if you feel like listening to me talking for an hour straight, tune in! ;-)

Listen to the stream on their website if you don’t live in Berlin and thus can’t receive the radio signal, on either Tuesday 25th of May at 8pm // Saturday 29th of May at 4pm // Sunday 31st of May 9pm.

Screen shot 2010-05-24 at 8.49.51 AM

“Wenn ein Künstler heutzutage ein Album veröffentlicht, ist das schon mit einem hohen Risiko verbunden. Die Verkaufszahlen stehen meist nicht mehr in einem angemessenen Verhältnis zu den Produktionskosten. Wenn es sich dann auch noch um ein anspruchsvolles Konzeptalbum mit künstlerischem Anspruch handelt, ist der Zugang für den Normal-Endverbraucher fast schon zu hoch. „Kunst? Da muss man sich ja anstrengen!“

Till Rohmann alias Glitterbug hat mit “Privilege” diesen Mai ein solches Album abgeliefert. Einen Menschen, der so gekonnt Emotionen in elektronischer Musik fassen und zu einem fragilen Klanguniversum verweben kann, wollen wir nicht mit einer “einfachen” Rezension ziehen lassen. Deshalb hat Tim Thaler Glitterbug ins Studio eingeladen und mit ihm über sein Leben, seinen Werdegang und seine Einflüsse geredet. Herausgekommen ist eine einstündige Reise durch Glitterbugs Welt, durch seine Projekte und das ganz private Leben mit Kunst und Musik.”

Titel Magazin and their view on ‘Privilege’…

Saturday, May 22nd, 2010

Sorry to everybody not reading german… I even made it as the CD of the week. Happy! Thank you!!

You can find the original article here.

Screen shot 2010-05-22 at 8.21.25 AM

Kosmopolit
“Glänzende 140-minütige Vorstellung eines Reisenden in Sachen elektronischer Musik. Von TOM ASAM

Till Rohmanns Aufbruch in die Weiten der elektronischen Musik waren illegale Acid-Partys in den späten 80ern, gefolgt vom Eintauchen in die experimentelle Technoszene der 90er-Jahre in Köln. Mittlerweile pendelt er zwischen Rhein, Israel (wo er an der Organisation eines Technofestivals beteiligt ist) und den Clubs der Welt. Obwohl sein Debüt „Supershelter“ keinerlei Schelte, sondern jede Menge super Besprechungen einfing, scheint Glitterbug hierzulande noch eine Sache für Eingeweihte. Das niederländische Magazin DJ Broadcast spricht von “Germany’s best kept techno secret.” Mit “Privilege” gelingt das Kunststück, Detroit-geschulten Techno so mit ambienthaften Elementen und – mal offensichtlichen, mal subtil verfremdeten – Field-Recordings anzureichern, dass man nach dem 70 Minuten dauernden ersten Tonträger keinesfalls gelangweilt ist, sondern sich wundert, wo die Zeit geblieben ist und gerne mit CD 2 weitermacht.

Das Glück der Freiheit

Die kosmopolitische Einstellung Rohmanns dient nicht nur der Vielschichtigkeit seines Techno-Ansatzes, sondern schlägt sich auch in seiner Weltsicht nieder. So erklärt sich der Albumtitel nach dem Lesen des Booklets insofern, als Rohmann es als Glück bezeichnet, die Möglichkeit zu haben, die Welt zu bereisen. Er spricht gar von einem obszönen Reichtum an Möglichkeiten, die sein Leben im Vergleich zur Mehrheit der Erdenbewohner in sich birgt. Die musikalische Umsetzung seiner Erkenntnisse wirkt jedoch ob dieser Ungleichheit weder desillusioniert noch technoid-unterkühlt. “Privilege” strahlt eher eine undefinierte Zuversicht aus und dient hoffentlich möglichst vielen dabei, von der Schönheit des Lebens zu träumen und an ihr zu partizipieren. Und sei es nur für eine gelungene Nacht im Club oder unter den Kopfhörern.”

The Gap Magazine / Austria about ‘Privilege’…

Thursday, May 20th, 2010

“Ebenso wie das Wort Glitterbug auf der Zunge zerschmilzt, so fließend erschließt sich diese Soundwelt: Zauberhafter, ambientöser Techno.

Der Kölner Till Rohmann ist Produzent, DJ, komponiert Filmmusik und veranstaltet gemeinsam mit der israelischen Medienkünstlerin Ronni Shendar das C.Sides-Festival für elektronische Musik und Medienkunst in Tel Aviv. Auf „Privilege“ verarbeitet er die Eindrücke, die er während seiner letztjährigen Welttournee gewann; die dazugehörigen visuellen Impressionen kann man bei seinen multimedialen Live-Sets sowie auf den Photos des Booklets beschauen.

Auch die Musik des Doppelalbums ist großes Kino: Feldaufnahmen der Reise und nie gehörte Klänge verschmelzen mit vertrauten Beats zu einem atmosphärischen Ganzen; die Musik strahlt eine Wärme aus, die in dieser Form in Techno-Produktionen selten ist. Trotzdem entstehe nun nicht der Eindruck von zuviel Lauschigkeit; die Musik bleibt in allen Momenten mitreißend, anspruchsvoll, subtil und zerbrechlich.” Katharina Seidler

Tonspion.de about ‘Privilege’ + free download!!!

Thursday, May 20th, 2010

Tonspion is a large scale German music portal, that always includes free downloadable tracks from the releases they review. In this case, it’s ‘Swirl’ from my forthcoming album.

You can find the original article, and the dowload link, here.

Screen shot 2010-05-20 at 8.44.36 AM

Atmosphärische Eleganz

Till Rohmann alias Glitterbug hat viel zu erzählen. Zwei Jahre nach seinem Debütalbum legt er mit „Privilege“ ein Doppelalbum nach. Ihre kölsche Herkunft können seine atmosphärischen Tracks dabei nicht verbergen, trotzdem ist Glitterbug eher ein untypischer Vertreter der Technoszene rund um den Dom.

Rohmanns Arbeitsweise auf „Privilege“ ist der von Pantha Du Prince nicht unähnlich. Field Recordings und Studioarbeit gehen bei zwanzig Tracks und mehr als zwei Stunden Spielzeit Hand in Hand. Mal kümmert sich Glitterbug dabei „nur“ ums Ambiente, lässt dann wieder die Technosau raus, um im nächsten Track sich dem Sog von Melodien hinzugeben, mit den er sich nachträglich für die letzte Ausgabe von „Pop Ambient“ bewerben könnte.

Der Club interessiert Rohmann dabei höchstens peripher, er begreift seine Form von Techno als listening music: Eleganz geht dabei vor Abfahrt, Struktur vor Funktionalität, Musikalität und Atmosphäre vor Tanzbarkeit. So fragt man sich am Ende der Reise mit „Privilege“, auf der Glitterbug einen nach China und Israel mitnimmt, wieso um dieses Album nicht eine ähnliche Aufregung herrscht, wie sie zur Veröffentlichung des letzten Pantha Du Prince-Album allgegenwärtig war. Soviel Aufmerksamkeit wie dieses Album einfordert, hat es nämlich auch verdient. Florian Schneider

Nowamuzyka / PL on ‘Privilege’

Thursday, May 20th, 2010

Sadly, I don’t speak Polish, even though i tried to learn it at one point in my life. So i am thankful that Google Translate does exist, since it allows at least for a general idea what a text is about. So, never mind the silly English in the translation below the original text; it’s just to give you an idea.

Thank you Pawel Gzyl for all the support throughout my releases, I hope we will meet in person one day!!!

You can find the original article here.

Screen shot 2010-05-20 at 8.34.29 AM

Koloński odszczepieniec prezentuje swoje muzyczne opus magnum

Kiedy na początku lat 90. detroitowe techno dotarło do Niemiec za sprawą klubu Tresor i sklepu Hard Wax, tamtejsi producenci rozwinęli pomysły ich starszych kolegów z Motor City w dwóch kierunkach – mocnego i konkretnego grania w stylu Underground Resistance oraz bardziej rozbudowanej i klimatycznej muzyki, o zdecydowanie epickim charakterze, tętniącej transowym pulsem. Nagrania tych pierwszych publikował przede wszystkim Tresor, a utwory tych drugich – wytwórnie spoza stolicy zjednoczonych Niemiec, choćby Fax czy Harthouse z Frankfurtu.

O ile korzenne techno w tresorowym stylu święci dzisiaj triumfalny powrót, tak to transowe, wydaje się nadal pozostawać w zapomnieniu. Są jednak wyjątki od tej reguły. Najważniejszym z nich jest twórczość kolońskiego producenta Tilla Rohmanna, ukrywającego się pod pseudonimem Glitterbug.

Działając od dwóch dekad na elektronicznej scenie, dał się najpierw poznać, jako pomysłowy didżej specjalizujący się w monumentalnych setach na trzy gramofony, potem jako sprawny animator życia klubowego oraz festiwalowego (również w Izraelu) i wreszcie – utalentowany producent. W tej ostatniej inkarnacji objawił się światu dwa lata temu, wydając płytę „Supershelter”, przywołującą czasy, kiedy ambient, techno i trance były jednością. Najnowsze dzieło Lohmanna – podwójny album „Privilege” – to kontynuacja wątków z debiutu, ale w jeszcze bardziej epickiej formule.

Album zaczyna się dokładnie tak, jak powinien – od rozmarzonego ambientu, zatopionego w szumiących dźwiękach otoczenia i urzekającego subtelnymi pasażami fortepianu („Lionheart”). Dopiero potem z tych impresjonistycznych dźwięków wyłania się miarowy puls techno niosący perliste pasaże pastelowych syntezatorów podbite głębokim pochodem basu („Swirl”). Kiedy mocne uderzenia bębna milkną, pojawiają się znów delikatne akordy piano – tym razem zdubowane studyjnymi pogłosami i oplecione wianuszkiem perlistych klawiszy („Blue Rifts”). Wiodą one prosto do solidnego segmentu transowego techno o majestatycznym brzmieniu.

Tym razem wolne i ciężkie bity wyłaniają się gęstego szumu („Wide And Near”), torując drogę sążnistym falom syntezatorowych melodii o przejmującej melodyce („Calcutta”), od czasu do czasu stylizowanych a to na detroitową („After All”), a to na chicagowską („Confront”) modłę. Punktem kulminacyjnym tego zestawu jest mordercze „Pink Sparks (Cave Edit)” – warczące i grzechoczące klawiszowymi przesterami smoliste techno o dronowym basie. Na koniec pierwszego krążka następuje zwrot ku laboratoryjnemu minimalowi w archetypowej wersji: masywny „Vertical Entent” przywołujący wspomnienie wczesnych nagrań z Sähkö czy Raster Noton.

***

Google translate:

Cologne apostate presents his musical opus magnum

When in the early 90s detroit techno reached Germany through the Tresor club and record shop Hard Wax, that the manufacturers have developed ideas of their older colleagues in the Motor City in two directions – a strong and specific playing style, Underground Resistance, and the more elaborate and atmospheric music, as far as epic, vibrant trance pulse. Recordings of the first published primarily Tresor and the latter works – factories outside the capital of united Germany, even if Harthouse Fax from Frankfurt.

While the spicy style of Tresor techno saints have a triumphant return today, it still seems to remain in obscurity. But there are exceptions to this rule. The most important of these is the work of Cologne’s manufacturer Till Rohmann, hiding under his pseudonym ‘Glitterbug’.

Acting in the two decades in the electronic scene, he gave first to know, as a creative DJ who specializes in straight sets at the monumental three decks, then as an operational life of the club and organizer of the festival (including Israel) and finally – a talented producer. In the latter incarnation revealed to the world two years ago, releasing the album “Supershelter”, recalling the days when ambient, techno and trance were unity. Recent work of Lohmann – a double album, “Privilege” – is a continuation of themes from her debut, but even more epic formula.

The album starts out exactly as it should – from ambient dreamless, sunk in the rustling sounds lovely surroundings and subtle piano passages (“Lionheart”). Only then these impressionistic tone emerges, carrying a steady pulse of techno pearly pastel synthesizer passages lined with deep bass procession (“Swirl”). When the strong silent strike the drum, there are delicate chords piano again – this time zdubowane studio reverberations flirting ring of pearly buttons (“Blue Rifts). They lead straight into a solid segment of the majestic transowego techno sound.

This time, slow and heavy beats emerge from a thick-noise ratio (“Wide And Near”), paving the way sążnistym waves of synthesizer melodies of acquiring melodies (“Calcutta”) from time to time and this is the stylized detroitową (“After All”), and This Chicago (“Confront”) fashion. The highlight of this set is the murderous “Pink Sparks (Cave Edit)” – growling and rattling keyboard przesterami tarry a techno bass drone. At the end of the first disc is turning to laboratory minimalowi version in archetypal: a massive “Vertical Extent” which evokes memories of early recordings from Sähkö or Raster Noton.

‘Privilege’ in the shops…

Wednesday, May 19th, 2010

Here’s the vinyl:
record1

And the CD:
CD1

So. Since Monday, the 17th of May, ‘Privilege’ is out in the shops, and for me it was such an exciting moment to see it up in the shelves. The long waiting is over…

In case you live in a sad forlorn place that does not have a record shop, you can buy it online pretty much in every major and minor online shop out there.

Cutting Edge (BE) on ‘Privilege’…

Monday, May 17th, 2010

Such a sweet loving review. Sniff. Coming in just on the day we celebrate the official release day. How nice!

You can find the original article here.

Screen shot 2010-05-17 at 5.28.59 PM

Poëtische wereldreis

Twee jaar nadat muziekjournalist René Passet Glitterbug uitriep als ‘Duitsland’s best bewaarde technogeheim’ staat Glitterbug met het immense tour de force ‘Privilige’ klaar om te bewijzen dat die stelling nog steeds klopt. Een dubbelalbum van twintig tracks gehuld in een soort concept, dat van ‘bevoorrecht zijn’.

Till Rohman is namelijk een bevoorrecht man. Of dat zegt hij tenminste zelf, verstopt onder zijn ‘Glitterbug’-moniker. Na de release van het debuutalbum ‘Supershelter’ mocht Glitterbug op kosten van anderen de hele wereld rondreizen. Hij speelde op festivals in Israel, trok door China en rilde van de kou in Noorwegen. Hij verkende vreemde oorden met zijn opnameapparaat en verwerkt die field recordings nu op ‘Privilige’. Niet Janek Shaeffer-gewijs, maar zoals wij het van Duitse electronica-artiesten gewoon zijn: in een uitgekiende balans van deep house, gevoelige techno en ambient.

Glitterbug neemt je twee uur lang – zonder dat het zo aanvoelt – mee op zijn bevoorrechte wereldreis en dompelt je onder in de warmste technogeluiden, afgewisseld met klassieke Detroit-techno en eindeloos getuur op een kabbelend beekje dat nooit verveelt. Rohman laat, ondanks dat de beats in een minderheid zijn, duidelijk horen dat zijn roots in het minimal techno-geobsedeerde clubcircuit liggen zonder dat hij hofleverancier wilt zijn. Daarvoor schuilen er teveel andere muzikale werelden in zijn hoofd. Werelden waarvoor hij een piano nodig heeft. Wanneer de beats je nachtenlang overmeesterd hebben en de morning after minder verdraagzaam is.

‘Privilege’ neem je niet zomaar tot je. Het is luisteren en je onderdompelen, even opveren, handen in de lucht en verder soezen. Maar vooral, geluiden absorberen en betoverd worden door het muzikale klankenpallet van Glitterbug.

Katrien Schuermans

© Cutting Edge — 16 May 2010

First picture on ‘Myprivilege’…

Saturday, May 15th, 2010

Two more days until the release… but the first few already purchased some copies, especially the vinyl of ‘Privilege’. As a little reminder: those purchasing the vinyl release of the album are eligible to download the full CD release by sending a photo of themselves with the vinyl, or the vinyl in a scenery of their choice. In addition to the photo, a picture of the number of the vinyl copy has to be sent.

The pictures are published on the microsite for Privilege, but you can also directly jump there by clicking here.

Today, the first picture came in, with the No. 333:

333

Cuuute! Thank you so much, this was a great start into this little side project!!!

Exclaim / CA on ‘Privilege’…

Thursday, May 13th, 2010

For us Europeans: Exclaim is Canada’s largest music magazine, covering everything from indie rock to mainstream pop- and also, a little bit of electronic music. They print a humble 100.000 copies of their magazine and roughly 200.000 monthly users of their website. To have such a presence in such a large magazine is a really huge deal. Especially when getting the very special recommending yellow exclamation point… niiiice! Thanks!!

You can find the online review here.

Screen shot 2010-05-13 at 8.45.04 AM

“Upon opening the standard CD case for the new Glitterbug record it is warming to see the generosity and forth-righteousness of two CDs of music. This record would be the perfect background for a walk through an avant-garde art gallery or the soundtrack to a film with spacey city cinematography. In fact, Privilege is a serious work of art, perfect for the professional electronic music enthusiast’s at home listening or at work listening (depending on how you work). With both ceremonial and classical elements of sound throughout, disc one is percussively oriented. Sweet ambient break beats slide in and out the progression of songs. “Calcutta” emphasizes elements of a bell enveloped by the rhythm of the beat. Disc two takes percussion in new directions, demonstrating a more beat-oriented, ambient trance sound. “Slurred Thinking” offers that deep, slowed-up bass undercurrent reminiscent of a soft engine’s roar. Glitterbug will direct you places the Orb or Underworld would take you with discerning sounds both profound and alive.” Sarah Ferguson