Archive for April, 2014

Pitchfork premiers first track of Dust!!

Wednesday, April 30th, 2014

Screen Shot 2014-04-30 at 19.37.36This is a very happy day for Glitterbug: the first track of the album is officially out, premiered by no lesser platform but Pitchfork. Read it here or below:

“Till Rohmann, the German producer who records austere, slowly shifting techno as Glitterbug, clearly understands that patience is a virtue. His compositions unfurl at glacial paces, like tulips blooming in real time, and reward listeners who are willing to stick around. “1st of July,” the first single cut from his upcoming fourth studio album Dust, is no exception: true to its title, it swells from grey morning warmth to a thick, sticky heat, courtesy of humid, billowing synths. Meteorological accuracy isn’t exactly a standard characteristic of electronic music, but here it’s a testament to Rohmann’s deft touch with pace and structure; this is less a piece of minimal techno than a micro-scale model of hot, wet summer days on the horizon.” Jamieson Cox

Koelner Magazine reviews Dust (German)

Monday, April 28th, 2014

Screen Shot 2014-04-28 at 09.46.42 You can find the original text here.

“Schwebende Glockenklänge, dicht geschichtete Melodien und analoge Flächensounds sind die Hauptmerkmale von „Dust“, dem Titelstück des vierten Glitterbug-Albums, das den Zuhörer zu Beginn abholt. Auch „Silent Glory“ ist voller Flächengewalt, richtet sich langsam auf, um irgendwann in einer geraden Bassdrum zu enden, die durchaus befreiend wirkt.

Am fast schon sakralen „47th Floor“, dem percussionbepackten „Apparation“ und hypnotischen „Far Far Light“ geht‘s vorbei, um „When the City Was Bare“ zu begegnen, das einen in menschenleere, dunkle Straßen, verlassene Wolkenkratzer und alte Tunnel zieht, in denen es nur so vor mystisch anmutenden Klanggebilden wimmelt. Beim hymnenhaften „The Stars behind the Light“ darf dann auch getanzt werden – Widerstand zwecklos.

„Intermissions“ lässt das bisher Erlebte kurz sacken. Bevor bei „1st of July“ erneut die Glieder bewegt werden dürfen – Arpeggios erklingen und scharfe Hi-Hats bringen den Sonnenaufgang immer näher. Das alles andere als fröhlich anmutende „Look around“ bildet den nicht ganz einfach zu handelnden Schlussakkord.

Der gebürtige Kölner Till Rohmann alias Glitterbug versteht es, mit seinen Sounds, die sich zwischen sphärischem Techno und zum Teil abstrakten Kompositionen bewegen, eine ergreifende und emotionale Stimmung zu erzeugen, die einen so schnell nicht mehr loslässt.” -ds

Intro Magazin reviews Dust (German)

Wednesday, April 23rd, 2014

Screen Shot 2014-04-23 at 09.04.05(you can find the review on Intro‘s website, here)

Till Rohmann a.k.a. Glitterbug bewegt sich schon seit Längerem an der Grenze der Wahrnehmungsschwelle. Ambientmusik baut Räume aus Musik – guter Ambient schafft es, dass man diese zu berühren meint: Sie sind solide und beinah physisch präsent.

Glitterbugs Musik kann man in dieser Hinsicht aber kaum als Ambient bezeichnen, denn was hier entsteht, sind Geisterräume, sind subliminale Effekte. Immer wieder gleitet das eigene Bewusstsein ab und verliert sich fast. Aber eben nur fast, und das ist die große Leistung von »Dust«. Klar ist es imposant, wenn elektronische Kompositionen den Hörer gekonnt einlullen und ihn für eine gewisse Zeit in einen anderen Kosmos entführen.

Selten jedoch schafft es ein Album, beide Welten, diese und jene, gleichzeitig bestehen zu lassen. Man könnte jetzt darüber reden, was hier wie ausgesagt werden soll, aber tatsächlich ist jedes Wort eines zu viel. »Dust« ist ein erhabenes Album, unheimlich und gut.

In drei Worten: Geisterräume / Wahrnehmungsschwelle / Ambient

Beautiful review of Dust

Tuesday, April 22nd, 2014

Screen Shot 2014-04-17 at 15.58.50The review is published in Groove Magazin‘s May/June edition. I am very touched by those very beautiful and loving words. Thank you Groove and of course especially to the reviewer, Franck Eckert!

***

“Staub zu Staub? Im Jenseits wird alles gut, lautet das alte Gelöbnis der Metaphysik. Im Diesseits liegt das Versprechen einer besseren Welt in den Dingen, den banalen Warenförmigen wie den erhabenen ideelen.

Und dann gibt es noch Musik wie die von Till Rohmann. Dust, sein viertes Album als Glitterbug, geht trotz einer tiefen Verwurzelung im Technosound von Detroit konsequent eigene Wege. Beats und flächige Elemente, wimmelnde Arpreggien und organische Drones wirken gleichberechtigt nebeneinander. Nie dominiert eines der Elemente auf unangemessene Weise das Klangbild.

Produziert mit einem Willen zur Perfektion, mit einem unvergleichlichen Gespür für raffinierte Klangdetails, sind Glitterbugs Techno-Tracks luftiger und minimaler geworden, gar nicht so weit von den jüngsten Produktionen von Lawrence oder Efdemin, während die bedacht pulsierenden Ambientstücke mehr denn je in entrückter Schönheit schwelgen. Nie war Melancholie weiter von Depression entfernt, nie war Schwermut sinnlicher und lebensbejahender als hier.

Dust ist ein perfektes, milde traurig gestimmtes Elektronikalbum von einer selten unaufgeregten, leisen Kompromisslosigkeit. Für die, die hören wollen, kann es aber noch viel mehr sein: eine subtile Unterweisung im besseren Leben. Franck Eckert

‘Dust’ Release Concert on May 9th, 2014!

Sunday, April 20th, 2014

ReleaseconcertDUSTweb Glitterbug ‘Dust’ – Release-Konzert
am Freitag, den 9.5.2014

(English translation below all that German…)

Taborkirche
Taborstr. 17
10997 Berlin-Kreuzberg (Wrangelkiez)

Türen öffnen um 19:00, das Konzert beginnt um 19:30 (PÜNKTLICH!!)
(Die Kirche liegt zwischen Wohnhäusern, daher müssen wir pünktlich anfangen und frühzeitig das Konzert beenden)

Eintritt: 8-10€

*******

Wir freuen uns, Glitterbug’s neues und bereits viertes Album, Dust, welches am 12.5.2014 auf Gold Panda’s Notown Recordings und dem c.sides Label erscheinen wird, hiermit offiziell anzukündigen.

Um das Release und die Premiere von Glitterbugs neuer Live-Show zu feiern, haben wir einige unserer FreundInnen und LieblingskünstlerInnen eingeladen, die allesamt eng mit c.sides verbunden sind.

Das Konzert wird in einer einzigartigen Location stattfinden, der Taborkirche in Berlin-Kreuzberg. Dies ist ebenfalls eine rare Gelegenheit Glitterbug endlich mal wieder in Berlin live zu sehen.

Bei dem Konzert wird es auch die Möglichkeit geben, Glitterbug’s neue Platte auf Vinyl und CD zu kaufen, bevor sie in der darauffolgenden Woche in den Plattenläden steht. Für BesucherInnen des Konzerts wird es einen speziellen Package-Deal geben, falls Album und Eintrittskarte zusammen erworben werden.

*******

Glitterbug and Ronni Shendar – Audio-Visuelles Live-Konzert

Glitterbug’s Live Show wird von seiner Langzeit-Mitstreiterin Ronni Shendar visuell begleitet.
Ronni, die auch für das komplette Artwork seiner Releases verantwortlich ist, ergänzt seine Liveauftritte um eine atemberaubende visuelle Komponente. Zusammen kreieren sie eine cinematische, umfassende und aufwühlende Erfahrung.

www.glitterbug.de
www.ronni-shendar.com

***

John Kameel Farah – Organ Pieces

John Kameel Farah ist ein international beachteter Komponist, Pianist und Organist aus Toronto, Kanada. Er wird an diesem Abend seine eigenen Kompositionen und Improvisationen auf der Orgel der Taborkirche spielen.

www.johnfarah.com

***

Jasmine Monique Guffond – Live Electronics, Visuals von Ilan Katin

Jasmine, auch vielen bekannt als Jasmina Machina, wird neue Arbeiten live vorstellen, die sie speziell für c.sides komponiert und produziert hat, und die im Herbst 2014 als Split-EP zusammen mit Biblo auf unserem Label erscheinen werden.

Für diese sehr spezielle und intime Show wird sie von Ilan Katin aus New York begleitet, mit dem sie seit Jahren immer wieder für Live-Kollaborationen und Installationen zusammen arbeitet.

www.jasminamaschina.com
www.ilankatin.com

***

Biblo – Live Electronics

Wir freuen uns, an diesem Abend einen ganz besonderen Gast aus Istanbul begrüßen zu dürfen- Biblo, deren Musik vielleicht am ehesten als in Teilen düsterer, rauer, leicht industriell angehauchter, langsamer Drone-Techno beschrieben werden kann, dessen unglaubliche Intensität auch, aber definitiv nicht ausschließlich auf ihrer ganz besonderen Stimme basiert, die sie in fast allen ihrer Stücke einsetzt. Auch wenn ihre Musik klingt wie nichts anderes, könnte man vielleicht trotzdem eine leichte Parallele zu Andy Stott ziehen- wenn man unglaubliche Emotionalität und eine Tiefe bis hinunter zum Marianengraben hinzuaddiert.

Biblo wird ihr nächstes Album im späten Herbst 2014 auf unserem c.sides Label veröffentlichen, und somit ist dies eine wundervolle Gelegenheit, sich ein erstes Mal mit ihrer Musik vertraut zu machen (und ja, wir sind große Fans!)

www.soundcloud.com/biblo

***

ENGLISH

Glitterbug ‘Dust’ – Release Concert

Friday, May 9th, 2014

Tabor Church
Taborstr. 17
10997 Berlin-Kreuzberg

Doors open at 19:00h // Concert begins at 19:30 SHARP!
(The church is located in a residential complex, so the concert will end at 22:00 sharp)

– –

We are thrilled and terribly proud to announce the upcoming release of Glitterbug’s new album ‘Dust’ on Gold Panda‘s label NOTOWN Recordings.

To celebrate the release and the premier of Glitterbug’s new live show, we have gathered some of our favorite artists, dear friends and incredible performers, all closely related to the c.sides imprint.

The concert will take place in a truly unique setting, the Tabor Church in Kreuzberg (Wrangelkiez), and is an opportunity to see Glitterbug in a concert setting for the first time in two years in Berlin.

***
Glitterbug feat. Ronni Shendar – live audio-visual performance
Glitterbug will be joined by his long term collaborator, Israeli visual artist Ronni Shendar (who created the album’s artwork).
Ronni’s work has become an indivisible element of his performance; creating a cinematic, encompassing experience.
www.glitterbug.de
www.ronni-shenar.com

***

John Kameel Farah – organ and electronics

John Kameel Farah is an internationally acclaimed Toronto/Berlin–based composer, pianist and visual artist.
John will perform from his own compositions and improvisations on the Taborkirche organ.
www.johnfarah.com

***

Jasmine Monique Guffond – live electronics, visuals by Ilan Katin

Jasmine, also known by many as Jasmina Machina, will perform new works especially composed and produced for c.sides Label (upcoming release late 2014).
For this very special show, she will joined by visual artist Ilan Katin with whom she’s closely collaborated in live performances and installation work.

www.jasminamaschina.com
www.ilankatin.com

***

Biblo – live electronics

Hailing from Istanbul/ Turkey, Biblo’s music could probably best be described as dark, raw, slightly industrial, slow techno-ish noise with (her own) vocals.
Think Andy Stott, with added depth and emotion as deep as the sea.
Biblo will release her next full length album on c.sides in late 2014 – this will be a great opportunity to get familiar with her unique sound (yes, we’re BIG fans!).

http://www.soundcloud.com/biblo

Trailer of the first video for Dust

Tuesday, April 15th, 2014

Ronni Shendar did this breathtakingly beautiful trailer as a teaser for the upcoming video for the title track of my upcoming album, Dust. The video will be premiered shortly, but we’re not allowed yet to publicly discuss where… The video was shot during three weeks in December 2013 in the Sierra Nevada and the Owens Valley, and I couldn’t think of anyone better than Ronni to capture the bare and wide beauty of this very special place on this planet. Make sure to watch in HD and full screen!!!

Very nice interview on Faze TV (in German)

Friday, April 11th, 2014

The lovely guys of Faze TV tried to bring me over for my last release already, but it never happened and nobody can remember why. Anyhow, I had a great time there and a really nice conversation with Sven, the host of the show. But have a look yourself!

***

Dust appears on recordstore.co.uk

Wednesday, April 9th, 2014

Screen Shot 2014-04-15 at 21.06.06I usually don’t necessarily post my releases that appear somewhere in some online shop, but I really liked that these guys made the effort to write something nice! You can find the item here (and hey, if you are in the UK, thay give you a Notown sampler for free of you order my album!!!)

***

“It’s not by chance that Dust is being released on Gold Panda’s label,” says Till Rohmann, aka Glitterbug. Following his 2012 LP Cancerboy – a breathtaking release dealing with the producer’s childhood battle with cancer – Rohmann returns with his fourth record, and first on Chelmsford-based producer’s NOTOWN Recordings. Dust is, he explains, a record in-part inspired by Derwin’s brilliant metropolis-evoking, travelling-influenced second LP, Half Of Where You Live.

“It picks up the pieces from that record’s celebration of modern urbanity and manmade things,” Rohmann says. “Dust takes this notion a step further and explores the urban shadows of the forgotten, the stories of our cities that remain untold, past landscapes that evaporated and memories left behind over time. It’s about memories, traces of things and people that were, urban sub texts and long gone landscapes and the life that inhibited these places.”

Glitterbug’s moniker comes from the Derek Jarman-directed film of the same name – a deeply personal work that spanned over two decades of the film maker’s life, with a soundtrack written by Brian Eno. A cinematic influence to his music is something ingrained within Rohmann, not least because his partner, Israeli visual artist Ronni Shendar, has been putting imagery to his music for more than a decade. “There was certainly pictures running through my head when creating Dust,” Rohmann says. “It’s hard to put that particular vision into words – but I guess I’d have become a writer if that were the case.”

Glitterbug perhaps differs from one of his idols, Eno, in that it’s not the process that speaks to him loudest; instead it’s the challenge of imbuing the electronically put-together finished product with the most human touch possible. “I still remember being 16 and first hearing Meredith Monk’s Dolmen Music,” he recalls. “I started crying because I found music that touched me so deeply and that I felt so connected to.” Glitterbug now seeks the same, and in Dust’s mixture of light and dark textures, brisk motifs and weightier drones, he might just have achieved it.